M-am întors cu forțe proaspete după ce o săpămână am fost în retreat la mama pentru un suflu nou. Adevărul este că mă simțeam epuizată, răbdarea mă părăsise și creativitatea rula pe un ton repetitiv. Eu și numai eu nu mai funcționa, era cazul ca și bunicii, verii, mătușile să-și aducă puțin aportul. Așadar, am constatat cu umilință că dacă pe drumul mămicei plecăm cu niște ferme convingeri, pe drum este cazul să mai ajustăm pe ici pe colo. M-am relaxat și am hotărât să las viața să-și urmeze cursul. Am observat cum Sofica se întorcea de prin plimbări cu câte un biscuite în mână, deși mama știa că nu consumă zahăr rafinat, că mânca zmeure nespălate direct din zmeur, era ridicată la fiecare scâncet de protest și am râs. Așa e viața și uneori e cazul s-o îmbrățișăm.

De când m-am întors mi-am propus să devin mult mai eficientă pentru a-mi fura timp și pentru dorințele mele. Recent mi s-a clarificat că nu mă iubesc suficient și dacă până acum nu prea mi se părea important, astăzi mi se pare esențial. Dacă nu sunt capabilă să mă iubesc pe mine, nu pot iubi pe nimeni, nici măcar pe Sofia, în ciudat sentimentului profund de iubire care mă inundă uneori. Iubirea de sine este fundația pe care se clădesc relațiile, orizontul până la care poți crește, capacitatea de a te reinventa și tot așa. Este o bază de la care construim. Am citit undeva și mi-a rămas în minte:

“Iubindu-te pe tine, iubești o lume-ntreagă.”

Așadar, să trecem și la acțiune. Sofica iubește să roadă pâine, biscuiței, lipii sau rondele. Însă cum nutriționistul mi-a zis clar că îi ofer prea multe glucide și insuficiente proteine, pe fondul maximizării recente ale eficienței și eficacității am hotărât să mă pliez pe gusturile ei. Îmi amintesc cu plăcere cum mi se întindea pe fugă în copilărie un unt pe pâine cu dulceață sau un pate de ficat. Însă în programul mămicenie 2.0, tartinatul atinge noi cote. Cantitățile sunt din ochi, creativitatea este deslănțuită. Baza pot fi și legume, castraveți, morcovi sau păine, lipii integrale. Dacă sunt probleme cu digestia, este util să eliminăm pâinea prăjită, deși este foarte gustoasă uneori. O sursă la care mă întorc uneori pentru inspirație este blogul Cristelei Georgescu.

Combinații raw de pus în practică în maxim 5 minute (mă raportez la o cantitate pentru o felie/două de pâine, cât îi necesar de încropit în fugă):

Pateuri dulci

Cum la ultima vizită la pediatru, mi s-a sesizat o carență de calciu, avem în vedere remedierea situației. Pentru aceasta, încercăm să folosim o linguriță de susan integral râșnit, amestecat cu miere și câteva picături de lămâie. Fac o pastă pe care o tartinez pe o lipie sau pe o rondea de quinoa, sau pe un colț pâine din făină integrală cu maia, nu cu drojdie.

Folosind mierea ca bază, creativitatea este nelimitată. În primul rând, avem miere de salcâm, de rapiță, de tei, de floarea soarelui și tot așa. Toate le avem în casă de la Asociația ROI și le folosim alternativ. Cumpărând un borcan de miere donați pentru un proiect educațional (i.e. Zburd).

  • 3-4 alune de pădure rășnite + 1 linguriță miere
  • 3-4 caju (pot fi și rehidratate, dacă aveți timp) rășnite + 1 linguriță miere
  • 3-4 migdale rehidratate + 1 linguriță de miere

Sau alte tipuri de nuci pe care le aveți în casă, cum e vremea nucilor românești, asta ar fi prima și cea mai bună alegere. De reținut, cantitatea de nuci pe care o oferim la masă, fie și gustare, o putem măsura luând ca reper fundul căușului palmei bebelușei.

  • 1 linguriță semințe de chia rășnită + 1 linguriță miere
  • Cu nucile proaspete de țară, chiar bucățele mai mari după un an, putem folosi și magiunul de Topoloveni fără zahăr. Am citit că sunt toxice nucile procesate termic, așadar vă recomand să adăugați nucile proaspete, nu să cumpărați magiun cu nuci.
  • Un alt pate pe care l-am încercat: 1 lingură magiun de Topoloveni de prune fără zahăr, 1/4 linguriță de semințe de Chia râșnite + 1/4 linguriță de susan măcinat, 1/4 linguriță de pudră de roșcove (carob). Se amestecă până devin o pastă de consistența untului.
  • Dacă simplificăm și mai tare, miere simplă de salcâm sau de tei cu puțin cardamom sau vanilie naturală sau scorțișoară. Putem adăuga câteva feliuțe de banană, măr sau alte fructe.

Pateuri de legume și nuci

dios-repakrem

  • ½ -1 ardei capia + câteva picături ulei de măsline + 1 linguriță drojdie de bere inactivă și amestecate cu blenderul. Putem fi creative, adăuga o jumătate de cățel de usturoi sau o feliuță de ceapă. Verdeața, la fel, putem încerca diverse combinații, puțin mărar sau pătrunjel.
  • Avocado mi-a devenit un prieten de nădejde în ultima vreme. Având un gust atât de neutru este extrem de versatil. Și el se combină foarte bine cu ardeiul capia, puțină lămâie și puțin usturoi.
  • O combinație de pus pe biscuiți, în special în zilele fără energie, convalescență, fiind puțin o bombă calorică, ½ avocado + o banană + 1-2 migdale râșnite, blenduim și tartinăm pe niște biscuiței.
  • Și uite așa zburdă creativitatea, ½ avocado + 1 cățel de usturoi + câteva picături de lămăie + un praf de sare + căteva frunze de spanac (crud, după un an/10-12 luni, opărit câteva secunde).
  • Și roșia este o bază bună pentru tot felul de paste. Hai să vedem – 1 roșie medie + un praf de oregano/busuioc + 1-2 picături de ulei de măsline + ½ fire de ceapă verde/ ¼ cățel de usturoi. Putem adăuga un praf de sare neiodată sau o jumătate de linguriță drojdie de bere inactivă. Amestecăm și tartinăm.
  • Pastă de măsline – 3-4 măsline Kalamata fără sâmburi + 4-5 semințe de dovleac + sare. Aici condimente după gust – anason simplu sau o combinație de cimbru, rozmarin, coriandru. Chiar și scorțișoara poate fi adăugată aici și anasonul stelat.
  • Altă idee de pate de măsline – 4-5 măsline Kalamata fără sâmburi + ¼ cățel de usturoi + busuioc verde dacă aveți, dacă nu 1 praf de busuioc uscat + ¼ roșie deshidratată +1/4 ceapă deshidrată + câteva picături de ulei de măsline.
  • Pate de migdale – 5-6 migdale rehidratate rășnite + 2-3 fire de mărar + salvie sau condimente după preferințe.
  • Pate de caju și sfeclă roșie – 4-5 caju rehidratate rășnite + ½ linguriță de semințe de cânepă + 1 feliuță subțire de sfeclă roșie dată pe răzătoarea mică sau presată la storcătorul cu ax melcat + 1-2 picături de lămâie. Sfecla se combină bine și cu usturoiul sau hreanul.
  • Morcovii se tartinează și ei. Se dau pe răzătoarea mică (1-2 morcovi) + ¼ cățel de usturoi zdrobit + căteva picături de ulei de măsline presat la rece + 1 praf de sare neiodată.
  • O brânzică vegetariană – ½ linguriță de turmeric, 3-4 caju rehidratate, 1-2 fire de mărar, ¼ cățel de usturoi + căteva picături de ulei de măsline + 1 praf de sare neiodată.

Pateuri pe bază de brânzeturi sărate (brânza nu-i raw, dar e gata pregătită pentru combinat)

În general, folosesc brânză de capră pentru Sofica. Sunt sigură ca puteți înlocui cu brânză de vaci, dacă preferați.

  • Pate de măsline – 4-5 măsline Kalamata fără sâmburi + 1 lingură de brânză de capră + 1-2 fire de mărar. Blenduit și gata.
  • Am fost reticentă cu ciupercile crude, dar dacă găsiți bio, atunci aventura e în toi. Luăm 1-2 ciuperci crude + 1 lingură de brânză de capră + ½ fire de pătrunjel și blenduim.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *