Cele două principii care ghidează procesul de învățare într-o asemenea instituție sunt foarte simple:

  • Autonomie în învățare și
  • O comunitate de elevi și cadre didactice acționând pe picior de egalitate și respect.

În teorie, cele două principii sunt ușor de înțeles, dar totuși pe teren întâlnesc omul. În cazul nostru, românul. Format într-o cultură cu totul diferită, bazată pe autoritate și ierarhie, crescut în familii care, de cele mai multe ori, au impus reguli și drumuri. Obișnuit să fie ghidat, să plece capul și să vorbească numai când este întrebat.

Pentru a întâri cele spune dau puțin din casă. Îmi amintesc de o discuție avută cu soțul meu în care i-am propus să-i dăm oportunitatea Sofiei să ne dea un semn atunci când nu suntem capabili să fim atenți la emoțiile noastre, așa cum și noi o vom face cu ea, când vedem că, din anumite motive, este purtată de ele și ignoră orice formă de rațiune. Ei bine, soțul meu mi-a spus că-i este teamă să ofere frâiele copilului. Pășeam amândoi pe un teren necunoscut, în care ne aflam pe picior de egalitate cu Sofia. Pentru noi doi era un salt în gol pentru care, la momentul discuției, nu eram pregătiți.

Este clar că a fost necesar ca ghizii didactici ai acestui proces să lase în spate cultura formatoare și să se deschidă unei noi paradigme pentru ca, la rândul lor, să fie capabili să observe cum noua generație de copii crește în propriul ei ritm, urmându-și propriile înclinații, pentru a-și atinge potențialul numai de ea știută. Sunt curioasă cum au reușit acest salt, pentru că și noi avem nevoie de sprijin pentru a-l face.

Avem multe materiale din care ne putem inspira pe website-ul www.scoalademocratica.ro:

  1. Summerhill School: A New View of Childhood, de A. S. Neill
  2. Liber să înveţi, de Peter Grey
  3. The Unschooled Mind: How Children Think and How Schools Should Teach, de Howard Gardner
  4. The Directory of Democratic Education, de Bennis, Dana M. / Graves, Isaac R. (2009) (ed.)
  5. Free at last: The Sudbury Valley School, de Daniel Greenberg
  6. Summerhill: A radical approach to child-rearing, A. S. Neill
  7. How Children Learn, de John Holt
  8. Dumbing us down: The hidden curriculum of compulsory schooling, de J. Gatto
  9. O listă mai complexă se află aici.

În același loc găsim și alte resurse video, dar și răspunsuri la întrebările care ne-ar putea preocupa legate de de acest sistem.

În această seară, pe 26 octombrie, începând cu orele 18.00, suntem invitați la Ploiești de către Yuppi Koti Center – Centrul Educațional de Inspirație Finlandeză pentru a discuta despre cum pot fi aplicate principiile școlilor democratice. Cei care nu pot fi fizic la întâlnire, se pot conecta on-line pentru a urmări discuția. Această întâlnire face parte din șirul discuțiilor practice din cadrul Zburd-Educație prin Coaching.

Vă așteptăm să vedem cum putem schimba sistemul de referință în educație de la firul ierbii!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *