Zi de zi îi sprijinim pe copii să descopere lumea în care trăiesc. Cum facem asta? Ducându-i de mână prin lume și explicându-le ceea ce văd. Avem tendința să-i ghidăm punând etichete, bine sau rău, un gust bun sau rău, ai voie sau nu ai voie, este un compartament răutăcios sau bun etc. Le vorbim despre gust înainte să guste, despre miros înainte să miroasă, le dăm experiența noastră. Aceste etichete le oferă lentile prin care judecă lucrurile, acces la lumea noastră așa cum o cunoaștem noi. Îi ghidăm să reacționeze la emoțiile noastre, la judecățile noastre de valoare, la ceea ce este social acceptabil, la cum știm că ar trebui să se comporte. Ceea ce rareori le oferim este însă șansa de a nota, de a observa cu atenție, conștient, ceea ce simt, văd, gustă, aud ei, pentru a trage concluzii singuri.

Să-și folosească simțurile pentru a observa, să-și asculte corpul, nu informația pe care le-am oferit-o memorată

De exemplu, gândul de a face rău și acțiunea în sine au un impact major asupra lui însuși și asupra celui agresat. Observând acest proces, copilul, nu numai că va înțelege durerea pricinuită celuilalt, dar va observa reacția corpului și a minții lui la un asemenea act. Toate acestea îl poartă spre blândețe, atenție, indulgență, empatie, compasiune, pentru că simte pe propria lui piele greutatea acțiunii negative. Spunându-i nu e voie, doare, provoci suferință, este insuficient pentru a-l sprijini să interiorizeze experiența. Poate pe viitor nu va mai lovi, de teama de a nu fi văzut sau pentru că știe că nu e acceptabil, o învățătură numai de suprafață, nu una pe care să o simtă cu fiecare fibră a lui, să o transforme în valoare personală.

Hai să ne imaginăm că suntem în Tenerife și ne jucăm cu cei mici cu atenția conștientă (mindfulness)

Am rugat-o pe prietena mea, mutată în Tenerife cu purcel și cățel, despre care v-am povestit aici, să ne dea câteva idei despre ce am putea vizita împreună cu cei mici pe insulă pentru a folosi drept context de învățare.

Suntem în Loro Park, situat în orașul Puerto de la Cruz, în partea de nord a insulei, supranumită și grădina zoologică #1 din Europa și #2 din lume. Aici natura ne învăluie, ne întâlnim la tot pasul cu tigri, furnicari, flamingo roz deosebit de grațioși, maimuțe și crocodili, manguste, gorile și, bineințeles, nenumărați papagali (aceasta fiind și traducerea pentru “loro”- “papagal”). Copiii sunt fascinați. Aleargă de la un animal la altul și ne trag după ei să ne arate ceea ce văd.

Jocul cu emoțiile: Pentru un moment ne oprim și le propunem să închidă ochii. Pentru numai 2-3 minute îi rugăm să observe senzațiile corporale. Cum e respirația? Este lungă sau scurtă? Cum bate inima? Îi rugăm să pună mâna pe inimă și să simtă bătăile ei. Îi arătăm un crocodil și îi spunem să pună acum mâna pe inimă. Cum este acum? Bate mai tare sau mai încet? Este nerăbdător? Cum o simte corpul? Ca un cal tropăitor? Ca un melc? Ca o ploaie? etc.

loro-park-c

Mergem apoi spre Planeta Pinguinilor, o replică a mediului de la Polul Nord. Joc cu senzațiile corpului: Cum simți pielea? Uită-te la soare, ce simți? Îndreaptă atenția spre ea și o observă atingerea aerului. Uită-te la zăpadă. Ce simți? Cum reacționează pielea? Se strânge? Ce ai vrea să faci acum?

Vizita la acvariu le va oferi șansa să observe teama/anxietatea. Când treceți cu ei prin tunelul de sticlă, prin care vor vedea rechini și pisici de mare, opriți-vă pentru a-i stimula să observe cu atenție. Joc: Ce simți? Descrie. Ce culoare are emoția? Unde o simți în corp? Ce te face să faci?

Copiii pot vedea și spectacole cu lei de mare, delfini și balene, de care vor fi încântați. Mai târziu însă le mai oferim o altă informație, pentru a schimba perspectiva. Joc: Ce simți când îi vezi? Ce culoare are emoția? Este mare? Mică? Unde este în corp?

loro-parque-planet-penguinGăsiți aici detalii despre activități, costuri, harta Loro Park.

După ce plecăm din Loro Park, luăm barca pentru a vedea balenele și delfinii din oceanul Atlantic. Primele animale erau captive, dar acum copiii pot vedea un animal în mediul lui natural. Ajungem în stațiunea Los Gigantes, unde se organizează în special excursiile, în zona de sud a insulei. Joc: Îi rugăm să-și amintească de delfinii din spectacolul de mai devreme. Să descrie ce au simțit. Emoția? Culoare? Localizare în corp? Le arătăm delfinii din ocean și le povestim despre viața lor în captivitate și afară. Sunt liberi să meargă oriunde vor, nu sunt determinați să placă auditoriului făcând anumite giumblușucuri, să trăiască într-un spațiu mic. Le povestim despre cei care îi scot din lumea lor reală, de ce, care este interesul lor. Ce simțiti acum? Ce emoție? Cum s-a schimbat culoare emoției? Este ca o furtună? Ca o ploaie? Rece? Caldă? Unde este în corp? Ce ați vrea să faceți?

Facem apoi un popas la plajă. Joc: Când stau întinși pe nisip și ne-am cam dori să se odihnească puțin, îi rugăm să contracte și să destindă cu forță fiecare mușchi în parte. Să strângă degetele de la picioare, să încordeze mușchii tălpii, gambelor, fesierilor, abdominalilor, gâtului, spatelui, degetele de la mâini, feței, să scoată limba, să miște urechile etc. Ne mirăm cu ei, le facem poze când se chinuie.

los gigantesAmănunte despre plimbarea cu barca găsiți aici și despre obiectivele turistice din Los Gigantes aici

Plimbarea cu Submarinul Galben le va transforma vacanța într-o experiență de neuitat, iar amintirea va rămâne adânc întipărită, dacă îi sprijinim să o observe cu toate simțurile la momentul potrivit. Joc: Care este senzația pe ponton? Închide ochii. Cum simți spațiul din jurul tău? E vast? Limitat? Cum miroase? Cum îți atinge briza pielea? Ce senzații simți pe piele? Mai târziu, în interiorul submarinului, aceleași întrebări. submarinul galben

Submarinul Safari îl găsiți în portul San Miguel în sudul insulei, iar detalii citiți aici.

IMG_20170115_131237-300x225

După o asemenea vacanță, simplu și amuzant, ați practicat cu cei mici meditația activă. Făcând din acest proces de a observa ceea ce observăm, parte din cotidian, copiii vor fi mai conectați cu emoțiile lor, vor avea capacitatea de a-și numi și integra emoțiile, vor căpăta obișnuința de a se adapta cu ușurință la schimbări, se vor cunoaște mai bine și vor avea posibilitatea să se adapteze potrivit factorilor externi, ceea ce ce le va spori stima de sine. Abilitatea de a se adapta unui mediu stresant, va contribui și la succesul școlar, sporindu-le memoria și capacitata de concentrare.

Surse foto: Arhiva personală – www.haiintenerife.com, aici, aici și aici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *