Sofia este un copil activ, cu o grămadă de energie de consumat, care ar face orice să evite să se bage în pat. Unele seri au fost adevărate torturi pentru noi, cu ore la rândul citindu-i, masând-o, mângâind-o, în speranța că va adormi. Într-un final ajungem să ne certăm și să adoarmă morocănoasă.

Am încercat să-i citim din faimoasa cărticică cu praf de somn pentru cei mici, Iepurașul care voia să adoarmă. Cartea a fost scrisă în sprijinul părinților care se chinuie să-și adoarmă copiii, menită fiind să-i relaxeze și să-i adoarmă rapid. N-a adormit-o pe Sofia, asta ni s-a arătat rapid, dar pe noi ne-a relaxat și ne-a doborât instant. Este un instrument util, fără îndoială, dar după ce l-am testat am concluzionat că este nevoie să fie parte dintr-un proces pentru a funcționa cu adevărat.

Așa am găsit ghidul pentru copiii care adorm greu, publicat de Dr. Dawn Hueber, cu sprijinul Asociației Americane de Psihologie, Ce să faci când ți-e Frică sa te bagi în pat. O găsiți la 31,99 lei pe Elefant, noi am împrumutat-o de la biblioteca Ion Creangă. Cartea se adresează copiiilor mai mari, 6-12 ani, dar cred că poate fi folosită cu succes și pentru cei mai mici prin intermediul nostru. Vine la pachet cu o mulțime de acte de magie, care le arată copiilor, dincolo de cuvinte, de ce este util să urmezi o anumită rutină, cum să-și învingă monștrii de sub pat, să-și controleze mintea pentru a coopera sau să-și relaxeze corpul.

Autorul povestește că “unul dintre trei copii adoarme foarte greu”, iar asta „influențează toate celalte aspecte ale vieții sale, de la dispoziția de a doua zi până la capacitatea de a se concentra la școală. Copiii care nu dorm suficient sunt mai vulnerabili față de o mulțime de probleme, de la anxietate până la accese de furie și afecțiuni fizice.

Deși ne este clar că somnul este esențial, atât pentru noi, cât și pentru ei, cu forța nu-i putem adormi. Ne epuizăm, ne enervăm și într-un final îi lăsăm să adoarmă cât și cum vor ei, dând naștere imediat unor obiceiuri nesănătoase pe care nu mai avem forța să le eliminăm.

Dar de ce nu pot adormi copiii?

Autorul afirmă că „în capul listei se află spaimele, urmate de solicitări contradictorii (teme, televizor, prea puțin timp la dispoziție cu familia) și incapacitatea de a se liniști când vine vorba de culcare.

Cât este suficient să doarmă?

  • 6-8 ani …11 ore

  • 9-11 ani …10 ore

  • 12 ani sau peste …9 ore

Cum își stabilesc o rutină de somn?

În această parte a cărții, copilul este ghidat să-și organizeze operațiunea Somnul. Mai întâi activitatea de seară, care începe cu o oră înainte de somn, iar apoi să-și formeze niște obișnuințe pentru ora la care se bagă în pat.

Obiceiul de culcare începe imediat după activitatea de seară și se termină cu o jumătate de oră mai târziu, când copilul adoarme. Acesta are trei părți:

  • Schimb – o activitate care semnalează creierului că e vremea de culcare (spune noapte bună jucăriilor, bea un ceai, se spală pe dinți, baie)
  • Culcușul – are 15 minute pentru a-și crea un mediu sigur și confortabil, fie cu o poveste, scris în jurnal sau discutat cu mami despre ziua care tocmai se încheie. Televizorul sau dispozitivele electronice nu-și au locul aici.
  • Picoteala – gata, s-a băgat în pat, încearcă să-și găsească poziția preferată și tu îi dai un pupic de noapte bună.

Dacă frica îl incomodează, atunci apare magia

Pe cont propriu

Sună tare bine pentru mine, cred că și pentru voi. Ei bine, de la o vreme copilul va trece prin această rutină singur și va dormi toată noaptea fără să ne cheme.

Cartea ne mai oferă câteva acte de magie și pentru această etapă:

Dar dacă nu îi este frică, dar este mult prea agitat?

Autorul propune o discuție zilnică cu mami sau tati. Un interval în care copilul este stimulat să povestească ce s-a întâmplat peste zi, ce-și dorește, ce îl face curios sau ce îl îngrijorează. Utile pentru acești copii sunt și exercițiile de respirație și cele pentru relaxarea corpului (ce să mănânce, când și în ce cantitate, ce mișcare să facă, temperatura ideală și exerciții de relaxare)

Într-un final, agenda pentru culcare îi gata:

Somn ușor, dragi părinți!

Sursa foto – http://www.wewomen.be/baby/kinderen-maken-ouders-gek-s1025988.html

This Post Has One Comment

  1. Adina

    Fetita mea e inca mica, nu putem vorbi de un tipar al somnului in adevaratul sens al cuvantului. Insa stingem lumina, pornim steluta, dam cu crema de nani nani… si sper sa adoarma :)).
    Iepurasul nu si-a facut treaba nici in cazul nostru.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *