Sunt întrebată adeseori dacă predau meditația copiilor. Le răspund simplu că nu o recomand copiilor aflați la vârstă mică, orientativ, vârsta preșcolară. Copiii trăiesc în prezent, meditează în acțiune, sunt integri și conectați la adevărul lor. Meditația le poate știrbi din spontaneitate și le poate reduce creativitatea exorbitantă, cea care le menține inteligența, cel puțin până în jurul vârstei de trei ani, la nivelul unui geniu. Să nu mai spun, ceea ce este clar pentru orice părinte, că este aproape imposibil să determini un copil să stea nemișcat pentru a-și observa gândurile sau să alte senzații corporale. Poate, în schimb, să fie îndrumat să-și observe respirația, să fie conștient de modul corect de a respira (amintiți-vă de felul în care respiră bebelușii) pentru a-l păstra în atenție de-a lungul vieții. Posturile sau asanele sunt utile pentru a începe educația fizică la o vârstă mică. Bineînțeles, într-un mod amuzant și distractiv pentru a le capta atenția.

În locul meditației, mi se pare util să oferim spațiu copiilor pentru activități în tăcere, eventual singuri, într-un spațiu în care simțurile li se pot odihni, lipsit de sunete, aglomerare de jucării sau lumini și culori puternice. Acest loc oferă un context minții lor pentru a se așeza, să se deconecteze de la goana zilnică, să se formeze tiparul de focusare pentru o anumită perioadă pe o activitate, să se reconecteze cu ei înșiși atunci când exteriorul devine copleșitor, cu propriile gânduri, cu propriile dorințe. Am găsit recomandarea unor educatori de a crea copiilor un Spațiu sigur/Zona lor de Confort/Colțul lor de liniște să-i spunem, în care se pot retrage atunci când sunt copleșiți de ceea ce se întâmplă, triști sau nervoși și au nevoie să se descarce sau, pur și simplu, au nevoie de niște timp numai pentru ei pentru a se uita pe o carte, a colora, desena sau picta.

La un an și cinci luni, Sofia este un copil extrem de activ, tot timpul în mișcare, în acțiune și foarte puțin aplecată către activitățile statice. De aceea, am ales să comandăm o așa numită – Quiet Book/Carte de activități/Carte senzorială pentru a echilibra spectrul ei de activități. Parte din procesul educațional al Soficăi este și modul în care achiziționăm ceva – cine este producătorul, de unde, ce anume, care este scopul. I-am exemplificat de data aceasta achiziționând o carte lucrată manual pentru a sprijini creatorul să continue activitatea pe noul drum profesional, un drum mai util minții, sufletului și evoluției. Vreau să fie un schimb echitabil cumpărător-vânzător, nu-mi doresc să profităm de pe urma cuiva, așa cum nu-mi doresc să se profite de noi. Așadar, am încercat să plătesc atât cât să-i fie respectată munca, dar să ne putem și permite. Mai mult, mi-am dorit ca scopul comun al acestui obiect să fie dezvoltarea Soficăi, nu pe deoparte profitul, iar pe de alta ceva s-o țină ocupată. Un alt plan al nostru este de a crea împreună noi pagini și a le adăuga treptat cărții.

Am obținut o carte făcută cu migală și drag care a fost apreciată de micuță. Am rugat-o să pe creatoare să-mi spună câteva cuvinte despre ea, drumul ei și  despre produs pentru a fi util și altora. Vă redau mai jos:

“Suna Ana Ene. Mămica unui baiețel de 3 ani și jumatate. După 10 ani într-o companie multinațională, am simțit că este cazul să explorez și alte oportunități de dezvoltare profesională și personală. Așa am început cele două proiecte de suflet: organizarea evenimentelor, prin Magnifique Events si partea de home decor, prin Accesorii Magnifique.

Paginile cărților senzoriale sunt lucrate din fetru, cu accesorii din fetru, lemn, nasturi, scai, capse sau mărgele, în funcție de fiecare activitate în parte. Se pot adăuga oricând pagini noi sau se pot scoate din paginile existente. Activitățile sunt diferite și dezvoltă abilitățile senzoriale ale copiilor, coordonarea mână-ochi. Sunt sprijiniți pentru a învăța cifrele, culorile, formele geometrice, activitătțle zilnice din casă și tot așa. În funcție de solicitările cumpărătorului, pot fi create povești, jocuri (puzzle, labirinturi), adunări și scăderi, calendar, ceas, alfabet. Imaginația este limita. Cărțile sunt recomandate începând cu 7-8 luni pentru o dezvoltare armonioasă și pentru a satisface setea de cunoaștere a copilului. Sunt deosebit de utile în cazul drumurilor, când este nevoie să captăm atenția copilului pe o activitate statică pentru o perioadă mai lungă de timp.”

Pentru inspirație, aveți aici, aici și aici filmulețe utile.

Și foto cu cărticica noastră:

Colaj Casuta Sofiei

Pagina anotimpurilor:

colaj copac

La fermă cu animăluțe degetar:

colaj ferma

În dormitor:

Colaj papusa

În grădină:

Colaj flori

colaj gradina

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *